Založ si blog

Báseň na každý deň: Na veštbu Lautréamonta prikladám znak vlastnej túžby

Keď sa dotýkam tej smiešnej pravdy

na prelome doterajšieho

pohŕdania

ňou a vlastným poznaním, musím pripustiť

možnosť,

že ak by som nesiahol po tebe,

Isidore Ducasse comte de Lautréamont,

aj tak by som to vedel.

Ten výsmech prázdnym dlaniam,

ktoré v pokore prirodzenia

čakajú na spasenie,

bez chuti siahnuť, aj keď chybne, na Parnas,

sa mení v úctu, či práve oni nie sú múdrejší

a lepší-krajší

v prostote,

že sa o to nepokúsili, a ten

čo skúsil, prišiel až po

začiatok ich bytia.

Sklopený zrak do zeme,

z ktorej vzišiel prvý pohľad.

Neviem, mám zvláštne chvenie,

asi som to vedel,

ale kde bol potom začiatok a kde

koniec relatívnosti myslenia?

Hnus nad sebou sa rýchle mení

na samozrejmosť a dokonca pýchu,

že aj keď som to vedel,

ostal som tam, kde som.

Nedokážem viac postihnúť slovom

sled mysle a mrzí ma a trápi,

že umenie vo svojej nahote

nie je ničím iným,

len nezmyselným blúznením nahých tiel,

zúrivo búšiacich

na dvere večnosti.

Po meči či či či…

V tomto prípade úplnou náhodou

by som musel a musím brať

nielen ich, ale aj vlastný dych v rytme moci.

I keď som megaloman a verím, že ním nie som

ako každý iný, ktorý tvrdí,

že vie o sebe, že patrí k bláznom,

no už tento osamotený fakt vyvracia

jeho tvrdenie,

pretože blázon tvrdí vždy opak.

Takže aj keď výnimka utvrdzuje

v sebe formu vzoru líšenia,

musí celkom iste zmeniť pravidlo,

aby viac už nik nemohol povedať,

že precedens jej trvania

ohrozuje domnienky tejto veštby.

Stanislav Háber

(zo zbierky Pokoj rezbára)

Hrabivci zo všetkých strán, zobuďte sa!

27.02.2018

Zastrelili novinára s jeho priateľkou. Každý normálny človek je zhrozený. Každý normálny človek to odsudzuje. Na Slovensku sa celá spoločnosť navyše zbláznila.

Všetko je možné a teda aj to, že prežívame tisícročia rovnaké problémy

20.04.2017

Je veľký rozdiel medzi operetou a muzikálom?

Je nás viac ako päťdesiat miliónov? Slovák je človek prírodný. ..

19.04.2017

Záujem o prírodu je u nás tradične veľký.

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.