Založ si blog

Báseň na každý deň: Starej mame

(Barbore Polákovej

, rod. Červenkovej 23. 11. 1911 – 11. 3. 1990)

Kúpila si grapefruit

a do kvetináča zasadila

z neho kôstku

Z kábla na televíznu anténu

si urobila na kabelke novú rúčku

Ešte kým si mi medzi dvermi povedala

na moju otázku

prečo?

„Že chudobný človek

je hotová opica,“

a odišla si do kostola

na spoveď

nakŕmila si hrdličku

čo si uvila hniezdo

za oknom v kuchyni

v žardiniére s muškátmi

Pri tom okne

pri ktorom si sedela

v župane

naposledy keď som ťa videl živú

A núkala si mi

na lopáriku

nakrájanú slaninku

Nechcel som

Utekal som na stanicu

na vlak

ktorý mi v skutočnosti nešiel do sveta

Ži tak ako poslednýkrát

Za oknom som z chodníka

uvidel tvoju zvráskavenú dlaň

Mávala si mi

naposledy

Preto ty

z nás živých

už dávno mŕtva

si sa dožila nového storočia aj tisícročia

keď si prežila aj manžela

aj najmladšiu dcéru

moju matku

Kým my živí

sme do nového milénia

vkročili už dávno mŕtvi

„Ty neverník, ušiel si mi

do sveta, preč

od starej baby,“

Počujem aj po rokoch

tvoj hlas

Nie stará mama

ja som zostal

To ty si ma prežila…

a tvoja viera

s časom môjho detstva

ktorý sa vliekol

tak zúfalo pomaly

preto

aby vo mne dlhšie

zostal

Neviem

či ešte v skutočnosti

je tá okenná žardiniéra

na ulici Júliusa Maáru

číslo sedem v Košiciach

Ale ja ešte vždy

pri nej sedím

Predo mnou lopárik s nakrájanou slaninkou

hľadím z obloka

a zvráskavenou rukou

mávam nevernému vnukovi

ktorý mi ušiel na stanicu

na vlak ktorý mu nešiel do sveta…

Stanislav Háber

(zo zbierky Egotikon)

Hrabivci zo všetkých strán, zobuďte sa!

27.02.2018

Zastrelili novinára s jeho priateľkou. Každý normálny človek je zhrozený. Každý normálny človek to odsudzuje. Na Slovensku sa celá spoločnosť navyše zbláznila.

Všetko je možné a teda aj to, že prežívame tisícročia rovnaké problémy

20.04.2017

Je veľký rozdiel medzi operetou a muzikálom?

Je nás viac ako päťdesiat miliónov? Slovák je človek prírodný. ..

19.04.2017

Záujem o prírodu je u nás tradične veľký.

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo najmenej 22 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Babiš, Pavel

Politológ: Pavel asi Korčoka nepodporí, Babiš chváli Pellegriniho, ale cieli na vlastných voličov

29.03.2024 06:00

Ako vyzerajú vzťahy Česka a Slovenska pred prezidentskými voľbami? Pre Pravdu to vysvetlil český politológ Josef Mlejnek.