Založ si blog

Báseň na každý deň: Ukrižovaný chlieb

Keď kňaz láme chlieb

a premieňa ho na telo

v chráme z kúta hľadím na oltár

a vidím sám seba v mase ľudí

v množstve tlačiacich sa a dychtivých tiel

pre tú záľahu človečenstva nevidím na Golgotu

kde práve pribíjajú chlieb na kríž

až keď ho vztýčili ľudia do nebies

odkiaľ žiara na mňa svieti konečne tiež

prijímam telo a krv v chráme

a viem

ty nikdy neumrieš

Cítim v ústach tvoje telo

láskavo ma pripájaš do svojej duše

tak ako ja lúpem orechy

a v jednom vyzerajúcom zdravo

som našiel červotoč

iný s plesňou na škrupine

má zdravé a chutné jadro

búcham na ne kladivom

ako ty búchaš na moje srdce v chráme

chcem mať plod

čo by ti chutil

ako mne ten orech

aby pri prijatí za súčasť

tvojho viditeľného tela

som porodil zo seba

najlepšie jadro

a zároveň sa bojím

že pre záľahu tiel predo mnou

čo mi zakrývajú Golgotu

svätí preskočia môj tieň

Pritláčam tvár na zem

do čierňavy schovám svoj zrak

aby som nim nepošpinil belosť

z tmavej a mazľavej čiernej hliny

na mňa aj tu hľadiš ty

Nikde sa pred tebou neschovám

živým a večným

motýľom čo mi vystiera v srdci

priesvitné krídla

Koľkým tvojim úderom sa môžem stať

alebo som odsúdený do pekiel?

Kolotoč vírivých tiel

krúti ich hriech

čakám až splyniem s ohňom

odovzdám ti peľ

aby plod priniesol kvet

Ľadovec búcha šialený na okno

pískam si Beethowena

Zodretú kožu strhávam na kosť

utrpenia

Kam ma vezmeš

aký raj mi ukážeš?

Láska je to

čo hýbe dejinami

to je ten elxír

katalyzátor dychu ohňa

Duch svätý nad nami

tretia božská osoba

čo sa na nás v živote

vylieva a obetuje

za nás v próze bytia

Oheň čo upečie nám

chlieb

už nekrižujte kríž

premenil sa nám

Desí ma predstava

že na to miesto

tam kde tlčú kladivom

aby vymiesili chlieb

sa nikdy nedostanem

že prívaly bahna

ma vždy vo vlnách

hmoty odvlečú do temnoty

že blesky zloby

zlomia moje nohy

čo sa chcú plaziť

v pokorení már

kde ležia moje snaženia

Stanislav Háber

(zo zbierky Záhady duševnej záhrady)

Hrabivci zo všetkých strán, zobuďte sa!

27.02.2018

Zastrelili novinára s jeho priateľkou. Každý normálny človek je zhrozený. Každý normálny človek to odsudzuje. Na Slovensku sa celá spoločnosť navyše zbláznila.

Všetko je možné a teda aj to, že prežívame tisícročia rovnaké problémy

20.04.2017

Je veľký rozdiel medzi operetou a muzikálom?

Je nás viac ako päťdesiat miliónov? Slovák je človek prírodný. ..

19.04.2017

Záujem o prírodu je u nás tradične veľký.

SIS / Slovenská informačná služba /

Slovensko dostáva už len filtrované informácie od tajných služieb, tvrdí Galko. Gašpar to označil za hoax

25.04.2024 16:16

Poslanec Tibor Gašpar dodal, že výmeny informácií na úrovni spravodajských služieb nie sú verejné veci.

harvey Weinstein

Súd zrušil odsúdenie Weinsteina za sexuálne delikty, začne sa nový proces

25.04.2024 16:02, aktualizované: 16:09

Na slobodu sa 72-ročný Weinstein podľa CNN nedostane.

bielorusko, cvičenia

Minsk bol napadnutý, odrazili sme útok z Litvy, tvrdí Bielorusko. Absolútny nezmysel, hlási Vilnius

25.04.2024 15:58

Takéto vyhlásenia je možné pokladať za neustálu nepriateľskú provokáciu a informačný útok proti nám, ktoré nemajú nič spoločné s realitou, tvrdí Litva.

Drucker, Kažimír, Bodis

Rezort školstva sa spája s inovatívnym projektom FinQ. Cieľom spolupráce je zlepšiť finančnú gramotnosť žiakov

25.04.2024 15:51

Ide o súčasť širšieho úsilia podporiť inovácie vo vzdelávaní na základných i stredných školách.